Mikko Tuomivirta – ylitarkastaja liikenteen sykkeessä

Helsingin Insinöörien tuorein hallitusjäsen Mikko Tuomivirta (31 v.) pääsi insinöörin töihin jo opiskellessaan Porissa Satakunnan Ammattikorkeakoulussa kone- ja tuotantotekniikkaa. Valmistuttuaan insinööriksi vuonna 2015 hän palasi kotiseudulleen Helsinkiin.

Tuomivirta on työskennellyt Liikennevirastossa ylitarkastajana. Virastotalo sijaitsee Itä-Pasilassa, ihan Helsingin Insinöörien toimiston naapurissa. Vuoden vaihteessa hän siirtyi asiantuntijatehtäviin Intelligent Traffic Mangement Finland OY:n palvelukseen.

Työ pitää sisällään mm. operatiivisen liikenteenhallinnan kehittämisprojekteja, järjestelmien kehittämistä ja käyttöönottoa sekä viranomaisyhteistyön ja ohjeistuksen kehittämistä.

– Työtä tehdään tiiminä välillä ICT-porukoiden kanssa, välillä tiehankkeiden ja liikennekeskuspäivystäjien kanssa, kertoo Tuomivirta.

Liikennekeskus vastaa liikennetilanteen seurannasta ja ohjauksesta esimerkiksi sää- ja keliolosuhteiden vaikuttaessa liikenteeseen. Erityisvalvonnan kohteina ovat tunnelit ja sillat.

– Lumimyrsky, onnettomuudet, peltikolarit ruuhka-aikana pääkaupunkiseudun sisääntuloväylillä ja kehäteillä sekä suuret eläimet riista-aitojen välissä ovat tyypillisiä häiriötilanteita. Häiriötilanteissa liikennettä pyritään ohjaamaan liikennetiedotteilla, mahdollisesti kohteen lähellä olevilla vaihtuvilla nopeusrajoituksilla ja tiedotusopasteilla, sekä pyritään mahdollisuuksien mukaan tukemaan tapahtumapaikalla olevia pelastus- ja poliisiviranomaisia.

Liikennehallinto uudistui 1.1.2019,  jolloin Liikennevirasto muuttui Väylä​virastoksi.​ Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Viestintävirasto sekä osa Liikenneviraston toiminnoista yhdistyivät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiksi. Liikenneviraston liikenteenhallinnan ja ohjauksen tehtävät siirtyivät valtion erityistehtäväyhtiö Traffic Management Finland OY:hyn, jonka konsernirakenteeseen siirtyivät valtion omistamat Finrail Oy ja ANS Finland OY. Tytäryhtiöitä ovat liikennemuotokohtaiset Air Navigation Services Finland oy (ilmaliikenne), Finrail Oy (rautatieliikenne), Vessel Traffic Services Finland Oy (meriliikenne) ja Intelligent Traffic Management Finland Oy (tieliikenne).

Kotona kasvanut AY-toimintaan

Mikko Tuomivirta sai sysäyksen ammattiyhdistystoimintaan jo kotona, kun hänen isänsä toimi luottamusmieskouluttajana Siikarantaopistossa.

– Olin jo opiskeluaikoina mukana yhdistystoiminnassa. Insinööriopiskelijaliiton hallituksen jäsenenä, Porin Insinööriopiskelijat PIO ry:n puheenjohtajana ja Akavan opiskelijavaltuuskunnan jäsenenä pääsin vaikuttamaan insinööriopiskelijoiden asioihin.

Helsingin Insinööreissä Mikko Tuomivirta on ehtinyt toimia jo pari vuotta. Hän on ollut mukana Työmarkkinajaoksen ja Nuorten Insinöörien työryhmissä, sekä HI:n edustajakokousedustajana. Insinööriliiton pronssisen ansiomitalin hän sai vuonna 2015.

Helsingin Insinööreissä uuden hallitusjäsenen painopistealueeksi on tulossa koulutusasiat.

– Olen periaatteessa kiinnostunut kehittämään kaikkea teknisten alojen ammattikuvaan, työhön ja osaamisen ylläpitoon liittyviä asioita. Yhdessä tekemisen meininki yhteisten tavoitteiden eteen on tärkeää, sanoo Mikko Tuomivirta.

Kehittämisinto kohdistuu myös henkilöön itseensä, sillä hän on suunnitellut jatkaa keväällä opintojaan, mikäli työnantaja antaa suostumuksensa työn ohessa opiskeluun. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto Riihimäellä, Hämeen Ammattikorkeakoulussa, tarjoaa erikoistumismahdollisuuden liikennetekniikkaan ja älyliikenteeseen.

– Valtiolla ylempi korkeakoulututkinto on moneen virkaan vaatimuksena. Itsellänikin on vielä 40 vuotta työuraa jäljellä, joten en vielä tiedä, mihin tehtäviin hakeudun, kun saan varsinaisen koulutuksen liikennealalle.

Valtiolla työskentelyssä on se etu, että ainakin pääosin työajat ovat kunnossa.

– KIKY koski meitäkin ja 6 minuuttia tuli lisää työaikaa. Hallinnon alan muutoksessa siirrytään virkasuhteista työsuhteisiin. Isoimpina haasteina näen tällä hetkellä työpaikkojen vähentymisen ja teollisuuden heikon tilanteen. Asiantuntijatyön aliarvostus näkyy mm. työaikalain valmistelussa, sanoo Tuomivirta.

Liikuntaa ja punkkia

Mikko Tuomivirran rauhallisesta ja harkitsevasta luonteesta ei ihan heti arvaisi, että miehen musiikkimaku suuntautuu punk- ja rock-musiikkiin. Moni ei osaisi luetella bändejä nimeltään Pää Kii, Terveet Kädet, Rytmihäiriö tai Oheisvasara.

Myös ulkoilu, lenkkeily ja eri liikuntalajikokeilut kiinnostavat, mitä Helsingin Insinööreissäkin on runsaasti tarjolla. Lisäksi kirjat ja erilaiset pelitapahtumat – tietokone- tai lautapelit – täyttävät vapaa-aikaa.

– Olin mukana viime kevään suunnistuskoulussa. Jukolan viestikin tuli kesällä juostua.

Sointu Högström

 

css.php