Monta kanavaa käytössä

Liiton pitää tuottaa kiinnostavaa sisältöä ja viestiä mahdollisimman selkeästi.

Päivittäisen ja nopeasti tarvittavan tiedon määrä on valtava. Pelkkä painettu jäsenlehti ei nykymaailmassa enää riitä viestintäkanavaksi. Insinööriliiton lehti ilmestyy ensi vuonna kuusi kertaa.

– Lehden ja verkkolehden lisäksi informoimme asioista nettisivujen kautta. Meillä on käytössä sähköinen uutiskirje, joka lähetetään vuorokuukausina lehden kanssa. Päivittäiskanavina käytämme Facebookia, Instagramia ja Linkediniä. Twitter-tilejä on kaksi, liitolla ja verkkolehdellä omansa, Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo luettelee.

Some-kanaviin lisätään materiaalia arkena päivittäin, joskus myös viikonloppuna. Jos jäsenet pitää tavoittaa nopeasti, heitä tavoitellaan sähköpostitse tai tekstiviestitse. Isoimmista asioista IL tiedottaa myös valtakunnallisissa medioissa.

– Kanavia pitää olla useita, sillä ihmiset käyttävät niitä eri tavoin. Emme voi tuudittautua siihen, että jos viesti laitetaan yhteen kanavaan, se menee perille, Samu Salo sanoo.

IL julkaisee säännöllisesti myös videoita.

– Liiton Youtube-kanavalla työntekijämme kertovat, mitä he tekevät työkseen.

Uusinta uutta on tänä syksynä julkaistu mobiiliapplikaatio.

– Se on vielä kehitysvaiheessa. Applikaatiota on tarkoitus kehittää edelleen jäseniltä saadun palautteen mukaan.

Ymmärrettävää viestintää

Insinööriliiton viestintäkanavien määrä on suuri, joten ainakaan siitä ei ole kiinni, jos viestit eivät tavoita jäseniä. Liitolta odotetaan myös koko ajan nopeampaa reagointia yhteiskunnallisiin asioihin.

– Pitää tuottaa sisältöä, joka kiinnostaa sekä jäsen- että yhteiskuntaa ja viestiä niin, että meidän viestimme erottuisivat valtavasta informaatiotulvasta, Samu Salo sanoo.

Viestien pitää olla ymmärrettäviä.

– Tässä meillä on selkeästi kehitettävää. Otsikointiin ja ulkoasuun tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota. Työmarkkinaviestinnän sijaan puhumme työelämäviestinnästä.

IL haluaa olla aktiivinen yhteiskunnallinen vaikuttaja.

– Meille tulee viikoittain yhteydenottoja aiheista, joihin halutaan meidän kantamme. Lisäksi otamme itse asioihin harkiten kantaa joko lehdistötiedotteella tai olemme suoraan yhteydessä toimituksiin.

Liiton tavoitteena on, että puheenjohtajan lisäksi myös liiton muut asiantuntijat tulisivat tutuiksi.

– Vältämme viimeiseen asti populismia. Pyrimme siihen, että osallistumme keskusteluun, kun meillä on jotain aitoa sanottavaa, Salo sanoo.

HI:llä kattava viestintävalikoima

Helsingin Insinöörit luopuu ensi vuonna omasta paperilehdestään. HI on nostanut esiin vaihtoehdon, josko Insinööriliiton lehden välissä voisi olla alueellisesti suunnatut sivut osana lehteä.

– Tästä ei ole tehty päätöstä. HI:n saama jäsenpalaute on tässä oleellinen, onko tämän tapaiseen tarvetta.

Samu Salo muistuttaa, että HI:n viestintävalikoima on kattava ilman lehteäkin, ja verkkolehti kuitenkin jatkaa.

– HI:stä on saatavilla hyvin tietoa, jos heidän kanaviaan seuraa aktiivisesti.

Salo itse toimi vuosina 2014–2016 HI:n jäsenlehden päätoimittajana.

– Minusta lehti paransi koko ajan juoksuaan ja jäsenet voivat olla siitä ylpeitä. Itse olen tietyllä mielin haikea siitä, että lehti lopetetaan, koska jäsenistössä sitä on arvostettu.

Puheenjohtaja kiinnostaa

Samu Salo ei tunnustaudu median suurkuluttajaksi.

– Kyllästyin klikkijournalismiin, jossa otsikot eivät vastaa sisältöä. Aiheet, jotka kiinnostavat minua henkilökohtaisesti tai työn kautta, selvitän muita reittejä, jotta saan niistä todellisen tiedon.

Helsingin Sanomien digiversiota ja Facebookia Salo selaa ennen nukkumaanmenoa.

– Aamupalapöydässä luen sähköpostiini tulevia mediaseurantoja. Niistä katson mahdolliset aiheet, mitä päivä tuo tullessaan.

Aikaisemmin Insinööriliiton jäsenet saivat jäsenetuna Tekniikka ja Talous -lehden.

– On tullut paljon pyyntöjä, että se pitäisi saada takaisin. Pyrimme neuvottelemaan, että mobiiliapplikaatioon saisimme jonkun tai jotkut keskeisistä medioista jäsenten luettavaksi ilmaiseksi.

Salo tiedostaa, että omassa roolissaan hänen olisi syytä panostaa enemmän sosiaalisen median käyttöön ja sitä kautta viestiä jäsenkunnalle.

– Jos jotain laitan omalle jengille, niin kyllä se heti kiinnostaa.

Asemastaan johtuen Salolla on laaja kontaktiverkosto LinkedInissä.

– Autan mielelläni muita verkostoitumaan ja otan esimerkiksi kaikki nuoret jäsenet omaan verkostooni, jotta he saavat nostetta.

Palvelut mietittävä uusiksi

Samu Salolla on selkeä tehtäväksianto siirtää IL 2020-luvulle. Liitto käsitteli marraskuun edustajakokouksessa toiminnan päälinjat seuraavaksi viideksi vuodeksi. Toimintaa on tarkoitus uudistaa merkittävästi.

– Käytännössä kaikki palvelut ja jäsenedut mietitään uudelleen. Tavoitteena on selkeä profiilinnosto nykyisestä. Ennen kaikkea tulemme panostamaan ammatillis-aatteelliseen puoleen, unohtamatta työmarkkinaedunvalvontaa, joka on ollut toimintamme kulmakivi jo pitkään.

Insinööriliitto täyttää sata vuotta vuonna 2019.

– Silloin on tarkoitus nostaa Insinööriliiton ja ammattikunnan profiilia yhteiskunnan kehittäjänä.

Natasha Petrell
Kuva Markus Sommers

css.php