Taidetta tekniikan rajoilla

Taidemuseo Amos Rex on vetänyt vierailijoita avaamisestaan lähtien jonoiksi asti. Kävijämäärä viime syksyn ensimmäisessä näyttelyssä ylitti 250 000 käynnin rajan neljän kuukauden aikana, mikä on uskomaton saavutus suomalaisessa taidemaailmassa. Museon kiinnostava arkkitehtuuri ja keskeinen sijainti Lasipalatsin kupeessa ovat taiteen ohella museon vetonauloja.

Kävimme Helsingin Insinöörien kanssa opastetuilla museokierroksilla 11.- ja 12.4.2019. Kumpaankin ryhmään mahtui 25 jäsentä. Ryhmän koko oli ihan maksimi, sillä museon tilat ovat kohtalaisen pienet ja liikkuminen ison ryhmän kanssa on paikoin haasteellista. Osaava näyttelyopas piti ryhmän kuitenkin hyvin koossa.

Helsingin Insinöörit valmiina taide-elämyksiin.

Elämänviiva-näyttelyssä tutustuimme ensimmäistä kertaa Suomessa esitellyn belgialaisen taidemaalari René Magritten (1898-1967) teoksiin.

Magritten surrealistinen taide etsii maailman mysteeriä ja ihmisen olemassaolon kysymyksiä.

”Surrealismi perää valve-elämälle samaa vapautta kuin minkä koemme unissamme”, lausui Magritte vuonna 1938 pitämässään Elämänviiva-luennossa.

René Magritte on kuvassa toinen vasemmalta.

Magritte nimesi teokset yhdessä surrealistikumppaniensa kanssa. Kesän askelmat (1938) on maalattu öljyvärillä kankaalle.

Omakuvalla leikittely kuului Magritten tyylikokeiluihin. Autoportrait vuodelta 1923.

Filosofinen omakuva vuodelta 1936. Tyypillisiä elementtejä Magritten teoksissa ovat piippu, knalli ja erilaiset geometriset kuviot.

Sadunomainen Liisa Ihmemaassa vuodelta 1946 eroaa tyylillisesti sekä värimaailmaltaan että aiheeltaan aiemmasta tuotannosta. Taiteilijan Renoir-vaihe syntyi vastapainona toisen maailmansodan ankealle ilmapiirille.

Taiteen ja tekniikan rajapinnassa

Studio Drift on amsterdamilainen taiteilijaduo, joka käyttää taiteessaan elokuvaa, kuvanveistoa ja teknisiä installaatioita.

Ison salin ainoa teos, Drifter – utooppinen visio, on betonijärkäle, joka leijailee ilmassa ilman painovoiman vaikutusta. Teknisesti orientoituneet insinöörit kävivät heti arvuuttelemaan, oliko kyseessä helium-täytteinen ilmapallo vai robotiikan ja ilmavirran yhdistelmä. Sitä ei opas meille paljastanut.

Voiko materiaalia käyttää itsessään objektina, pohdittiin eri materiaaleja sisältävien elementtien avulla. Miksipä ei?

Näyttely on avoinna Amos Rex taidemuseossa 19.5.2019 asti.

Sointu Högström

css.php