Älä uuvu, ja katso ettei kaverisikaan!

Ylen aamu-tv:ssä kuultiin 3.5.2018, miten asiantuntija- ja esimiestyötä tekevien työaika venyy työaikojen ulkopuolelle ja millaisia vaikutuksia sillä on. Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n puheenjohtaja Teemu Hankamäki pohti, miten työajan venyminen tulisi huomioida uudessa työaikalaissa ja millaisin keinoin työaikaa voisi seurata nykyistä paremmin.

Hankamäki kertoi, että 10–15 % kokee työuupumusta. Tämä on 20 hengen työtoveripiirissä kaksi tai kolme henkilöä, ja näissä asioissa yksikin on liikaa.

Omassa työkuvioissani kaksi on kokenut vakavan burnoutin ja sitä seuranneen masennuksen. Toisella petti sydän 50-vuotiaana ja toinen lopetti elämänsä oman käden kautta 41-vuotiaana. Ei lisää tällaisia tapauksia, kiitos.

– Työuupumukseen puututaan usein vasta, kun ollaan lähellä täydellisestä loppuun palamista, burnoutia, sanoo psykologi Mervi Herranen.

Työuupumus on merkki siitä, että on aika sanoa: ”Ei, en jaksa, tilanteen on muututtava”.

Tunnista uupumisen merkit jo silloin, kun ne ovat pieniä

Lievän uupumuksen merkkejä ovat esimerkiksi:

  • Fyysinen ja psyykkinen väsymys.
  • Viikosta toiseen jatkuvat nukahtamisvaikeudet tai aamuöiset heräilyt, jolloin työasiat pyörivät mielessä. Uni on hyvä ja herkkä hyvinvoinnin mittari.
  • Ajatuksia on vaikea saada irti työstä vapaa-aikana.
  • Epävarmuuden tunne ja vaikeus tehdä päätöksiä.
  • Olo, ettei jaksa pitää yllä sosiaalisia suhteita eikä nauttia ystävien tapaamisesta.

Kuuntele itseäsi, älä vähättele

Kysy itseltäsi ainakin nämä kysymykset:

  • Mitä minulle kuuluu juuri nyt, miten voin?
  • Mitä huomaan, kun katson itseäni rehellisesti, avoimesti ja rakentavasti?
  • Mikä minua kuormittaa eniten?
  • Miten palaudun töistä ja mitkä ovat omat rentoutumiseni avaimet?
  • Johtuuko uupumukseni siitä, etten osaa jotakin työtehtävää?
  • Tarvitsenko lisäkoulutusta?
  • Mihin asioihin voin itse vaikuttaa, voidaanko työtehtäviäni muokata?
  • Vaadinko itseltäni liikaa? Vaatiiko joku muu minulta liikaa?
  • Keneltä saisin tukea tilanteeseeni? Esimieheltä, ystävältä, työkaverilta, työterveyshuollosta?
  • Mitä työpaikallani voitaisiin tehdä tilanteen parantamiseksi?
  • Voinko puhua esimieheni kanssa?
  • Millainen on työilmapiiri, tukeeko johtaminen työntekoa?
  • Olenko aikaisemmin ollut vastaavassa tilanteessa? Miten silloin selvisin?

Ole rohkea

Suomessa on vahva selviytymisen kulttuuri. Ulkopuolisen avun pyytäminen ja siihen tarttuminen koetaan usein vaikeana ja nolona, etenkin kun kyse ei ole fyysisestä vammasta tai sairaudesta.

– Hyväksymme sen, että lihas väsyy, kun se ylikuormittuu, mutta mieli ei saisi koskaan uupua, Mervi Herranen sanoo.

Muistuta itsellesi: Työuupumus ei ole minun laiskuuttani tai huonouttani. Sitä ei tarvitse hävetä. Työuupumuksessa ei ole kyse vain minusta. Uupumukseen vaikuttavat myös työn sisältö, työyhteisö, työn johtaminen sekä organisaation ja koko yhteiskunnan rakenne.

Jokainen on yksilö. Geeniperimä ja kasvuympäristö vaikuttavat siihen, kuinka koemme stressiä. Myös voimavarat ja palautumiskeinot ovat yksilöllisiä. Toiselle riittää kuusi tuntia yöunta, toinen tarvitsee yhdeksän.

Vain sinä voit sanoa omasta puolestasi: ”Ei, en jaksa, tilanteen on muututtava”. Se ei ole helppoa – varsinkaan, jos on tottunut hakemaan hyväksyntää muiden miellyttämisellä. Mitä aikaisemmin työuupumukseen puututaan, sitä helpompaa on tehdä korjausliikkeitä. Voit oppia nauttimaan työstäsi uudelleen.

Työhyvinvointiterveisin,
Pikku Tomi

Katso Ylen aamu-tv:n ohjelma >>

css.php