IL ry: Lisää matematiikkaa kouluun

Insinööriliitto IL ry vaatii ripeitä toimia koululaisten matemaattisen osaamisen parantamiseksi. Matematiikan osaamiseen perustuva insinööriyhteiskunta on ollut isossa roolissa suomalaisen hyvinvoinnin rakentumisessa.

Helsingin Musiikkitalossa tänään järjestetyssä Lasketaan taso korkeammalle -seminaarissa liitto nosti esiin matematiikan opetuksen lisäämisen peruskoulussa ratkaisuna osaamisen tason nostoon. Median edustajille suunnatussa seminaarissa liitto esitti, että matematiikan pitäisi myös olla pakollinen aine ylioppilaskirjoituksissa.

Yksi iso ongelma on, että peruskoululaisten matematiikan osaamisessa on ysiluokalla valtavat tasoerot, puheenjohtaja Samu Salo sanoo seminaarin annista kertovassa tiedotteessa.

”Parhaat yhdeksännen luokan oppilaat hallitsevat jo ylioppilaskokeen lyhyen matematiikan oppimäärän tehtäviä, kun heikoimmilla oppilailla on vaikeuksia kuudennen tai jopa kolmannen luokan tasoa vastaavissa tehtävissä.”

Matematiikan ja luonnontieteiden osaamisesta on kuitenkin hyötyä monenlaisissa tehtävissä. Sovelluskohteita on niin tekniikan ja teknologian eri aloilla kuin yhteiskunta- ja taloustieteissäkin.

Liiton edunvalvontajohtaja Petteri Oksa peräänkuulutti yhteiskunnallista ohjelmaa tai vähintään toimenpidelistaa osaamisen tason nostamiseksi. Matematiikkaan pitäisi panostaa jo lapsesta lähtien, jolloin hyvä vaihtoehto voisivat olla matematiikkapainotteiset päiväkodit. Opettajankoulutuksessa voisi olla kiintiöt hakijoille, joilla on teknis-matemaattista taustaa, Oksa visioi.

Hyviä keinoja pitää nyt löytää yhdessä, sanoo Oksa Insinöörilehden kolumnissaan. Jos tuntuu, että nyt esitetyt toimet eivät pure, parempia saa esittää.


Teksti: Annamari Iranto
Kuva: HI: toimisto

css.php