Konsultit Budapestissa

YTN:n yritysyhdistys Konsulttialan Ylemmät Toimihenkilöt KYT ry oli seminaarimatkalla kesäisessä Budapestissa 26.–29. toukokuuta 2016. Matkalla oli 20 suunnittelualalla töitä tekevää.

Verkottumista

Finnairin lento AY753 lähti etuajassa ja oli perillä kahdessa tunnissa, sama kuin olisi mennyt bussilla Kouvolaan. Eipä ole Budapest kovin kaukana. Matkanjohtajamme Martti Tryyki oli järjestänyt kaksi minibussia lentokentälle, joilla matka hotellille taittui keskipäivän ruuhkassa varsin joutuisasti.

Hotelli Erzebet City Center oli nimensä mukaisesti aivan keskustassa Pestin puolella lähellä Elisabethin siltaa. Kun laukut oli viety hotellille, olikin jo lounasaika. Koko porukka suuntasi vieressä olevalle kävelykadulle, minkä varrella kaksi kymmenen hengen pöytäseuruetta söi ja tutustui toisiinsa.

Sitten olikin aika aloittaa seminaari. Aluksi esittäydyttiin ja kerrottiin yrityskohtaiset kuulumiset. Insinöörejä oli Kotkasta, Tampereelta, Jyväskylästä, pääkaupunkiseudulta ja Hämeenlinnan läheltä. Miesvaltaiselta suunnittelualalta mukaan oli saatu neljä iloista naisinsinööriä. Firmoista olivat edustettuina Rejlers, Elomatic, Ramboll, Optiplan, Pöyry, Etteplan ja Valmet.

Seminaaria ja kiertoajelua

Perjantaina oli aika startata seminaari kunnolla käyntiin. Seminaarin avasi yhdistyksen puheenjohtaja Ville-Veikko Karhunen, joka kertoi suunnittelualan yleisistä näkymistä. Insinööriliiton alueasiamies Olli Backman kertoi insinöörien työllisyystilanteesta, yhteiskuntasopimuksesta ja Uusi Keskusjärjestö -selvityshankkeen kohtalosta.

KYT_seminaari

– Oli hienoa käydä keskustelua ja jakaa ajatuksia muiden insinöörien kanssa siitä, kuinka kilpailukykysopimus tulee vaikuttamaan työpaikoilla, seminaarimatkalla mukana ollut Marjo Lehtinen kommentoi.

Iltapäivällä oli vuorossa Budapestin kiertoajelu, joka aloitettiin Pestin puolelta. Bussi suuntasi ensin kohti Sankarien aukiota, siitä jatkettiin eläintarhan ja Szechenyi-kylpylän ohi puiston ympäri ja takaisin. Aika ajoin hidasteltiin perjantain ruuhkassa, mutta lopulta matka jatkui Tonavan yli Margitin sillan kautta ylös Linnavuorelle. Siellä olikin vuorossa kävelytauko ja näimme upean maiseman alas joelle. Jatkoimme matkaa Budan puoleisen rantabulevardin ja Ketjusillan kautta takaisin hotellille. Suomen kielen taitava opas kertoi kaiken tärkeän historiasta ja nykyajasta.

Toiminta on monipuolista ja leppoisaa

Lauantaina oli vuorossa vielä seminaarin yhteenveto ja päätössanat. Ville-Veikko Karhunen kiitteli aktiivista ja keskustelevaa seminaariväkeä hyvistä vinkeistä ja neuvoista muun muassa jäsenhankinnan kehittämiseksi. Jatkossa näemme, mitä opimme ja miten voimme palvella jäseniämme entistä paremmin.

– Konsulttialan Ylempien Toimihenkilöiden toiminta on ollut monipuolista ja mukavan leppoisaa. Jokainen pääsee osallistumaan juuri sen verran kuin oma kalenteri antaa myöten. Toiminta on nimenomaan suunnattu niille konsulttifirmoille, joilla ei omalta työpaikalta löydy yritysyhdistystoimintaa. Toki kaikki innokkaat ovat tervetulleita! Tapahtumissa on ollut aina kiinnostavaa ohjelmaa ja värikästä konsulttiporukkaa ympäri Suomen, kertoo Marjo Lehtinen.

Iltapäivällä suurin osa seminaariväestä suuntasi Szechenyi-kylpylään. Olipahan tosiaankin näkemisen ja kokemisen arvoinen paikka. Altaita ja saunoja oli vaikka minkälaisia, sisällä ja ulkona. Kuuma kesäaurinko teki tehtävänsä ja vaaleat viikingit polttivat nahkansa. Uimisen lomassa kävimme taas hyvät keskustelut ammattiyhdistysliikkeeseen kuulumisesta ja työoloista nyky-Suomessa. Suomen kielen kuulemiseltakaan ei voinut välttyä siellä kahden tuhannen kylpijän joukossa.

Jokiristeilyllä

Sunnuntai-aamu aloitettiin jo meille tutuksi tulleessa auringonpaisteessa. Osa lähti vielä kiertämään kaupunkia ja tekemään viime hetken ostoksia, osa tutustui Budapestin eläintarhaan. Itse suuntasin Tonavan rannalle ja siitä jokilaivalle. Pieni raikas tuulenvire vedenpinnassa olikin virkistävä kokemus hellepäivän jälkeen. Laivalta saattoi nähdä kaikki joenrannan komistukset, kuten Parlamenttitalon, Kalastaja-linnakkeen ja muut historialliset kohteet. Reitti kiersi vielä Margitin saaren, jonne paikalliset ihmiset olivat tulleet viettämään sunnuntaipäivää urheillen ja piknik-eväitä syöden.

Minibussit tulivatkin jo hotellille ja näin pääsimme takaisin lentokentälle. Kaikki sujui mainiosti ja viimeiset tuliaiset ostettiin tietenkin lentokentältä. Paluumatka Suomeen sujui mutkitta ja kaikki pääsivät kotimatkalleen Helsinki-Vantaalta jo iltakymmeneltä.

Hyvää kesäaikaa kaikille toivottaa KYT ry!