7 kohdan checklist pysyvään elämäntapamuutokseen

Tammikuu oli elämäntapamuutosten, lupausten ja uusien alkujen aikaa. Tavoitteissa ja päätöksissä ei kuitenkaan ole aina helppo pitäytyä. Helmikuussa monet muutospyrkimykset ovat hyvistä aikeista huolimatta jääneet unholaan. Miksi muutos sitten tahtoo karahtaa karille jo heti alkumetreillä? Tarkista tästä 7 kohdan listasta, puuttuiko kenties jokin käyttäytymisen muutoksen kannalta tärkeä asia omasta projektistasi.

  1. Tiedosta tavoitteesi. Selkeät tavoitteet ja tietoisuus siitä, mitä saavutat muutoksella auttavat ylläpitämään motivaatiota. Pohdi miksi haluat lähteä elämäntapamuutokseen ja mitä arvoja se palvelee.
  2. Tee selkeä suunnitelma. Kirkasta yleinen tavoite tai muutostoive konkreettiseksi ja selkeäksi suunnitelmaksi. Kirjaa ylös mitä teet, milloin ja missä (esim. käyn joka maanantai töiden jälkeen puolen tunnin kävelyllä lähimetsässä).
  3. Seuraa edistymistäsi. Toteutuneiden tekojen (esim. liikuntakerrat) viikkoseuranta auttaa pysymään tavoitteessa. On palkitsevaa huomata, kun päiväkirjan sivut alkavat täyttyä ja konkreettisesti näkee, että muutosta on arjessa tapahtunut.
  4. Etene pienin askelin. Liian innolla ja vauhdilla aloitetut muutosponnistelut voivat laskea motivaatiota, kun taas onnistumiset ja saavutettavissa olevat tavoitteet lisäävät sitä.
  5. Hae tukea yhteisöstä. Vertaistuki auttaa onnistumaan! Muutokseen liittyvät haasteet ja ikävät tunteet muuttuvat kevyemmäksi, kun voi vaihtaa ajatuksia kaverin kanssa.
  6. Ole joustava. Pysyvän elämäntapamuutoksen edellytys on, että omia tavoitteita ja toimintaa pystyy muokkaamaan joustavasti. Jos joku tapa ei toimi, kannattaa muuttaa suunnitelmaa. Ja jos tehty toimintasuunnitelma ei aina toteudu arjen kiireen keskellä, älä heitä hanskoja tiskiin vaan jatka siitä mihin jäit.
  7. Tee suunnitelma vaikeiden hetkien varalle. Pyri välttämään karikot jo ennakkoon miettimällä millaisissa hetkissä muutoksen toteuttaminen hankaloituu ja miten voisit niistä selvitä. Näin mieli ei mene hankalassa paikassa automaattiohjaukselle ja palaa vanhoihin tapoihin.

Palkansaajien hyvinvointi ja terveys PHT ry
Lähde: The compendium of self-enactable techniques to change and self-manage motivation and behaviour v.1.0. Nature Human Behaviour (2020)

css.php