Siirry sisältöön

Etsi sivustolta

Etusivulle
Insinööriliitto
  • en
    • Yleistä jäsenyydestä
      • Liity jäseneksi
      • Edunvalvonta
      • Jäsenedut
      • Osallistu toimintaan
      • Vartiosaaren huvila
      • Huvilan varauskalenteri
    • Tulevat tapahtumat
      • Kerro tapahtumaideasi
    • Kaikki ajankohtaiset
      • Insinöörikulma-podcast
      • Lehtiarkisto
    • Yleistietoa
      • Hallitus
      • Säännöt
      • Arvot ja strategia
      • Historia
  • Yhteystiedot
Liity jäseneksi
  • Etusivu
  • Jäsenelle
    • Liity jäseneksi
    • Edunvalvonta
    • Jäsenedut
    • Osallistu toimintaan
    • Vartiosaaren huvila
      • Huvilan varauskalenteri
  • Tapahtumat
    • Kerro tapahtumaideasi
  • Ajankohtaiset
    • Insinöörikulma-podcast
    • Lehtiarkisto
  • Yhdistys
    • Hallitus
    • Säännöt
    • Arvot ja strategia
    • Historia
  • Yhteystiedot
Insinööriliitto
  • Tietosuojaselosteet
  • Henkilötietojen käsittely

Ratavartijankatu 2 C, 6. krs
00520 Helsinki

toimisto@helins.fi p.040 150 3878
Ajankohtaiset
Finnair kärsii, sen johto ei

Finnair kärsii, sen johto ei

Vasen pakki ihmettelee prosentteja: ”vientilinjan” varjelu pätee palkkoihin, ei palkkioihin.

30.6.2025 | Luottopuhetta | Työmarkkinablogi

Miten meni? Noin niinku omasta mielestä.

Suosittu ilmaus on itsetutkiskelussa ihan peruskauraa, samaan tapaan kuin Lean-menetelmän tapa kysyä 5 x miksi, kun halutaan kaivaa esiin ongelman juurisyyt ja löytää oikea taso, jolla ongelmaa voidaan ratkoa. Ilmailualan unionin ja Palvelualojen työnantajien välisen kiistan venyessä venymistään mainittu kysymys tekisi mieli esittää maan hallitukselle. Sen puuhaileman työmarkkinoiden neuvottelujärjestelmän uudistuksen julkilausuttuna tavoitteenahan oli vähentää lakkoilua. Niinpä: Ylen uutinen kesäkuun lopun tienoilta kertoo, että heinäkuulle on luvassa vielä seitsemän lakkopäivää. Neuvottelut ovat alkaneet tammikuussa 2025.

Riidan keskiössä on se, että koronavuosina 2020 ja 2021 ei IAU:n edustamille aloille tehty lainkaan palkankorotuksia, eikä tuota ole kompensoitu vuosina sen jälkeen. Työnantajien Palta on sitä mieltä, että tuo on menneisyyttä ja nykyistä ”vientilinjaa” ei saa ylittää.

Lain 420/1962 ”Laki työriitojen sovittelusta ja eräiden työtaistelutoimenpiteiden edellytyksistä” kolmannen luvun 11 §:n toinen momentti kuuluu tarkalleen sanoen seuraavasti: Sovittelijan on kansantalouden kokonaisedun turvaamiseksi meneteltävä sovittelutoimessaan siten, että palkanmuodostus toimii mahdollisimman hyvin eikä työmarkkinoiden toimivuutta vaaranneta.

Eihän tuossa kielletä mitään ylittämästä.

IAU:n uutiskirjeestä jäsenilleen näkee hyvin, miksi TES-neuvottelijat aina vääntävät prosentin kymmenyksistä ja kaikille tulevan korotuksen osuudesta osana neuvotteluja. Katsomalla vuosittaisia korotusprosentteja ja vertaamalla lentoliikenteen palvelujen kehitystä yleiseen työmarkkinatasoon, palkkojen jälkeenjääneisyys näkyy karusti. Kun prosentit muuttaa euroiksi, huomaa, kuinka korkoa korolle -ilmiö kasvattaa jälkeenjääneisyyttä entisestään, jos palkankorotuksissa jälkeen jääneiden alojen prosentit eivät ylitä yleistä linjaa.

Kiistan ollessa näin sitkeä alkaa amatööri katsomosta epäillä, että osuutensa jumiin on ihmisilläkin. Media kertoo IAU:n ja Paltan välisestä riidasta, josta eniten kärsii valtion enemmistöyhtiö Finnair. Harvoin tulee esiin, että Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto on myös Paltan hallituksen puheenjohtaja. Eikä tule mainittua, että valtakunnansovittelija Anu Sajavaara oli ennen nykyistä tehtäväänsä Paltan palveluksessa lähes kymmenen vuotta työmarkkinapäällikkönä, toimialapäällikkönä ja neuvottelujohtajana.

Aiheuttaa muuten vasemmalle kallistuneessa luottarissa sisäisen ristiriidan, kun seuraavaa matkaa varatessa pitää pohtia, että tukeeko kotimaista lentoyhtiötä vai boikotoiko työntekijöistä voitot repivää työnantajaa. Finnair on nimittäin tälle vuodelle nostanut hallituksen palkkioita seuraavasti: puheenjohtaja 72 tuhatta € → 80 tuhatta € (+11 %), varapuheenjohtaja 39 tuhatta € → 48 tuhatta € (+28 %), jäsen 35 tuhatta € → 40 tuhatta € (+14 %). Siinäpä sitä prosenttien mallia.

Melko suuri on kiusaus hyväksyä eurooppalaisuutensa ja lentää Lufthansalla. Saksassa nimittäin minimituntipalkka nousi vuoden alussa 12,41 eurosta 12,82 euroon. Tammikuussa 2026 se nousee 13,90 euroon ja tammikuussa 2027 vielä niin, että määräksi tulee 14,60 €. Vastaavat prosentit ovat 3,3 %, 8,4 % ja 5,0 %, siis per vuosi!

Kirjoittaja: Vasen pakki

Jaa:

Nostojuttuja

23.2.2022 | Pinnalla
HI:n verkkosivuille kätevästi puhelimella
29.10.2024 | Pinnalla | Henkilö
Insinööriyden moniottelija uskoo järjestön voimaan
21.1.2025 | Luottopuhetta | Työmarkkinablogi
Onko insinööreillä joukkovoimaa, jopa lakkovalmiutta?

Pinnalla

5.6.2025 | Pinnalla | Työelämä
”Hämmästyttää, muttei yllätä”
3.6.2025 | Pinnalla | Palkinnot
Iloisia stipendinsaajia nyt ennätysmäärä
8.5.2025 | Pinnalla | Teknologia
Tekninen kehitys tuo sodan kaikkialle
5.5.2025 | Pinnalla | Hyvinvointi
Bara bada bastu – vai ajatus saunan tekniikallekin?

Lisää luettavaa

Graafinen kuvituskuva jossa vaaka kuvastaa lainkäyttöä.
23.4.2025 | Luottopuhetta | Työmarkkinablogi

Olisiko Jeesus tarvinnut liiton lakitukea?

Liiton lakiapu on jäsenetu, josta kannattaa maksaa.

Graafinen symbolikuva maailman insinööripäivää käsittelevään blogikirjoitukseen.
4.3.2025 | Luottopuhetta | Työmarkkinablogi

Maailman insinööripäivä – yhdessä kestävästi

Kestävien ratkaisujen merkkipäivä 4.3. on myös insinöörikunnan yhteisöllisyyden juhlaa.

Graafinen kuvaelementti blogitekstiin.
19.2.2025 | Luottopuhetta | Työmarkkinablogi

Kulissien takana tapahtuu

TES-neuvottelut ovat tasapainoilua julkisen ja luottamuksellisen välillä.

Graafisista elementeistä ja tekstistä koostuva kuva joka kuvaa blogin aihetta "onko insinööreillä joukkovoimaa".
21.1.2025 | Luottopuhetta | Työmarkkinablogi

Onko insinööreillä joukkovoimaa, jopa lakkovalmiutta?

Nimimerkki Luottoukko haastaa insinöörit pohtimaan joukkovoiman merkitystä.

Tule mukaan toimintaan!

Helsingin Insinööreissä olet osa porukkaa – yhdessä edistämme insinööriyttä nyt ja tulevaisuudessa.

Liity jäseneksi

Ratavartijankatu 2 C, 6. krs
00520 Helsinki

toimisto@helins.fi 040 150 3878
  • Jäsenelle
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset
  • Yhdistys
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä
Helsingin Insinöörit 2025
  • Tietosuojaselosteet
  • Henkilötietojen käsittely
  • Evästeet
Insinööriliitto