Siirry sisältöön

Etsi sivustolta

Etusivulle
Insinööriliitto
  • en
    • Jäsenelle
      • Liity jäseneksi
      • Edunvalvonta
      • Jäsenedut
      • Osallistu toimintaan
      • Vartiosaaren huvila
    • Tapahtumat
      • Kerro tapahtumaideasi
    • Ajankohtaiset
      • Insinöörikulma-podcast
      • Lehtiarkisto
    • Yhdistys
      • Hallitus
      • Säännöt
      • Arvot ja strategia
      • Historia
  • Yhteystiedot
Liity jäseneksi
  • Etusivu
  • Jäsenelle
    • Liity jäseneksi
    • Edunvalvonta
    • Jäsenedut
    • Osallistu toimintaan
    • Vartiosaaren huvila
      • Huvilan varauskalenteri
  • Tapahtumat
    • Kerro tapahtumaideasi
  • Ajankohtaiset
    • Insinöörikulma-podcast
    • Lehtiarkisto
  • Yhdistys
    • Hallitus
    • Säännöt
    • Arvot ja strategia
    • Historia
  • Yhteystiedot
Insinööriliitto
  • Tietosuojaselosteet
  • Evästeet
  • Henkilötietojen käsittely

Rautatieläisenkatu 6
00520 Helsinki

toimisto@helins.fi p.040 150 3878
Ajankohtaiset
Metropolian Nuuskija selvitti Oulun jakohihnamysteeriä

Metropolian Nuuskija selvitti Oulun jakohihnamysteeriä

23.9.2022 | Pinnalla | Metropolia
Annamari Iranto

Metropolia Ammattikorkeakoulun Nuuskija-auto eli liikkuva laboratorio oli mukana selvittämässä, minkä vuoksi autojen jakohihnat vaurioituvat erityisen helposti Oulun seudulla. 

Autoilijoita on Oulun seudulla jo vuosien ajan piinannut mystinen ongelma: autojen jakopäähihnat rikkoutuvat siellä selvästi useammin kuin yleensä. Pahimmissa tapauksissa auton omistaja on joutunut uusimaan hihnan jopa kolmesti ajassa, jossa se normaalisti vaihdettaisiin vain kerran.

Oulun yliopiston auto- ja työkonetekniikan tutkimusryhmä käynnisti vuonna 2019 hankkeen mysteerin selvittämiseksi. Mukaan hankkeeseen tulivat Geologian tutkimuskeskus GTK, Suomen ympäristökeskus, Lapin ammattikorkeakoulu sekä Metropolia-ammattikorkeakoulu.

Metropolian hankkeeseen mukaan toi sen autolaboratoriossa rakennettu, liikennepäästöjä ja katupölypitoisuuksia ilmasta mittaava ainutlaatuinen Nuuskija-auto. Se teki Oulun seudulle kolme pölynkeräysreissua.

Materiaalin analysointi paljasti, mikä ongelman aiheuttaa: päällysteen joukossa käytetty ferrokromikuona eli OKTO-murske.

Nuuskijan keräämän pölyn lisäksi tienvarsinäytteitä saatiin myös WDS-menetelmällä, eli keräämällä talteen painehuuhtelun myötä syntynyttä pölylietettä sekä kuivaharjaamalla pölyä tien pientareelta näyteastiaan. Analysoitavaa materiaalia kertyi myös autojen moottoritilasta kerätystä pölystä.

Pitkäkestoista tutkimusta

Jakopäähihnoja koskeva ongelma nousi esiin jo noin kymmenen vuotta sitten. Aiemmat tutkimukset ja projektissa tehty alkukartoitus tuottivat hankkeelle varsin selvät reunaehdot.

Oli selvää, että jakopääongelman syyn täytyy olla paikallinen, koska niin aikaisempien tutkimusten kuin autoliikkeiden takuukorjaustilastojenkin mukaan juuri Oulun alueella tapahtuu jakopäiden kulumista ja rikkoutumista autokantaan suhteutettuna moninkertaisesti enemmän kuin muualla Suomessa.

Oli myös nähtävissä, että jakopään rikkoutumisiin johtanut hammasrattaiden kuluminen oli abrasiivista eli hiovaa kulumista. Hammasrattaat eivät olleet ruostuneet ja merkit hiovasta kulumisesta olivat selviä: hammasrattaissa oli näkyvissä pienten hiovien partikkeleiden aiheuttamia kulumisjälkiä ja rattaiden hampaiden reunat olivat kuluneet teräviksi.

Jakopääkoteloihin kertynyttä punaista pölyä on kuitenkin ollut vaikea tutkia. Mutta nyt pölyn sisältämät mineraalit pystyttiin selvittämään, ja syyllinen löytyi. Näytteet analysoi Geologian tutkimuskeskus.

Ongelmasta eroon pääseminen ei ole helppoa ainakaan pikaisesti, sanoo AutoOsaLiike-tutkimushankkeen projektipäällikkö, yliopistotutkija Perttu Niskanen Oulun yliopistosta.

”Ongelmasta kärsiviä ajoneuvoja on paljon eivätkä ne poistu liikenteestä pitkään aikaan, vaikka siirryttäisiin uusien voimanlähteiden käyttöön. Ferrokromikuonaa sisältäviä päällysteitäkään tuskin saadaan nopeasti uusittua”, sanoo Niskanen.

Uusimista hidastaa tietysti krooninen pula tienpidon määrärahoista. Mutta auton omistajan näkökulmasta halpaa ei ole jakopäähihnojen uusiminenkaan, etenkään kun Oulun seudulla on pitänyt vaihtaa myös uudet hihnapyörät, kertoo Perttu Niskanen.

Metropolian Nuuskija-auto saa talteen hiukkaspäästöjä aidoissa liikennetilanteissa.

Nuuskija täystyöllistetty

Metropolia Ammattikorkeakoulun Nuuskija-auto eli liikkuva laboratorio sai alkunsa parikymmentä vuotta sitten tohtori Liisa Pirjolan ideasta. Pakettiautoon rakennettu laboratorio kerää ja analysoi etenkin terveydelle vaarallisia alle kymmenen micronin kokoisia pienhiukkasia.

Auto on Metropolian ajoneuvo- ja konetekniikan osaamisalueen ylpeydenaihe, kertoo projektipäällikkö, konetekniikan DI Harri Nordlund Metropoliasta.

Pääasiassa Nuuskija kiertää pääkaupunkiseudulla ja Kuopion alueella toteuttamassa säännöllisiä katupölyn mittaus- ja analyysitehtäviä.

”Palvelemme mielellämme muitakin, mutta keväisin siihen ei aika tahdo riittää”, sanoo Nordlund. ”Katupölykausi on varsin intensiivinen, hyvä että ehdimme tähän Oulun hankkeeseen osallistua.”

Metropolia mainostaa sivuillaan Nuuskijan tuottaneen runsaasti uutta tietoa pienhiukkasista todellisissa ajotilanteissa. Yhteistyö tiedekorkeakoulujen kanssa on ollut merkittävää.

Muita Nuuskijan yhteistyökumppaneita ovat valtio ja kunnat sekä yritykset ja yhdistykset, jotka tarvitsevat apua erilaisten päästömittausten tekemiseen.


Teksti: Annamari Iranto
Kuvat: GTK / Mika Räisänen ja Metropolia 

AutoOsaLiike-hankkeesta voi lukea tarkemmin Oulun yliopiston sivuilta. Ylen TV-uutisten jutun aiheesta voit katsoa Yle Areenasta. Juttu alkaa 17 minuutin kohdalta.

Jaa:

Nostojuttuja

23.2.2022 | Pinnalla
HI ”äppitäpäksi” puhelimeen: onnistuu helposti
1.12.2022 | Pinnalla | Yhdistys
Uutta voimaa HI:n hallitukseen
16.9.2022 | Pinnalla | Metropolia
HI alkaa jakaa stipendejä YAMK-tutkinnoista

Pinnalla

6.2.2023 | Pinnalla | Työtaistelut
Teknon ylemmille sovintoesitys
3.2.2023 | Pinnalla | Työtaistelut
Teknon neuvottelut jatkuvat sunnuntaina
18.1.2023 | Pinnalla | Investoinnit
Inkoon-investoinnin Suomen-johtajaksi Antti Kaikkonen
17.1.2023 | Pinnalla | Työehtotoiminta
Lakkovaroitus neuvottelujen vauhdittamiseksi

Lisää luettavaa

6.2.2023 | Pinnalla | Työtaistelut

Teknon ylemmille sovintoesitys

Seuraamme tässä jutussa YTN:n käymiä teknologiateollisuuden työehtoneuvotteluja.

Lakkovahteja tehtaan portilla Helsingissä.
3.2.2023 | Pinnalla | Työtaistelut

Teknon neuvottelut jatkuvat sunnuntaina

Keskiviikkona alkanut lakko päättyy tänään, Teollisuusliitto pääsi neuvottelutulokseen.

18.1.2023 | Pinnalla | Investoinnit

Inkoon-investoinnin Suomen-johtajaksi Antti Kaikkonen

Blastr-yhtiön mielestä sen nuoruus on etu uutta rakennettaessa.

17.1.2023 | Pinnalla | Työehtotoiminta

Lakkovaroitus neuvottelujen vauhdittamiseksi

Työpäivän venyttäminen yli työsopimuksissa sovitun on kiellettyä 18.1. lukien.

Rautatieläisenkatu 6
00520 Helsinki

toimisto@helins.fi 040 150 3878
  • Jäsenelle
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset
  • Yhdistys
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä
Helsingin Insinöörit 2023
  • Tietosuojaselosteet
  • Evästeet
  • Henkilötietojen käsittely
Insinööriliitto