Pienillä askelilla kohti terveempiä elintapoja: Kaikki liike lasketaan!

Hyvinvoinnin perustan luovat arkiaktiivisuus, terveellinen ja monipuolinen ravitsemus, riittävä liikunta sekä palauttava lepo.

Työaikana tapahtuva energiankulutus on laskenut viime vuosikymmenien aikana ja erityisesti pitkäaikainen istuminen lisääntynyt hurjasti. Muutokset ovat olleet nopeita, eikä kehomme ole mukautunut uudenlaiseen passiivisuuteen. Kovallakaan kuntoliikunnalla ei voida poistaa kokonaan pitkittyneen istumisen haittoja. 

Lisää liikettä päiviin arkiaktiivisuudella

Arkiaktiivisuuden lisääminen päivittäin pienillä päätöksillä ja teoilla on helpoin tapa vaikuttaa hyvinvointiin. Arkiliikunnalla tarkoitetaan jokapäiväistä liikkumista, joka ei ole varsinaista liikunnan harrastamista. Erinomaisia arkiliikuntamuotoja ovat edellä mainittujen lisäksi myös muun muassa siivoaminen, piha-, puutarha- ja lumityöt, työmatkaliikkuminen sekä marjastus ja sienestys.

Lisää aluksi jokaiseen päivääsi yksi arkiaktiivisuutta lisäävä teko: tasapainoile yhdellä jalalla aamulla hampaita harjatessasi tai puuronkeitossa, valitse portaat hissin sijaan tai venyttele illalla lempisarjojasi katsoessasi sohvalla istumisen sijaan.

Kun asiaan alkaa kiinnittää huomiota, arjesta alkaa tunnistamaan uusia hyötyliikunnan mahdollisuuksia. Portaiden valitseminen hissin sijaan, auton jättäminen parkkipaikan perukoille tai bussista jääminen paria pysäkkiä aikaisemmin tuntuvat pieniltä asioilta, mutta kerryttävät päivän mittaan hyvin askeleita.

Teknologia on mitä parhain renki, mutta kelvoton isäntä!

Nyky-yhteiskunta ei ole valitettavasti omiaan tukemaan hyvinvointia, terveitä elämäntapoja ja liikuntaa – syinä muun muassa elämän kiireisyys, teknologian ylivalta sekä ravinnon saatavuuden helppous. Teknologia helpottaa arjen askareita niin paljon, että vastuu liikkumisesta jää pitkälti yksilön omalle vastuulle ja usein lähes täysin vapaa-ajan varaan.

Yhteiskunta luo paineita, kuten suoritus- ja menestyspaineita työelämässä, tuottaen jatkuvaa kiirettä. Osalla ihmisistä tämä näkyy myös yksityiselämässä ja vapaa-ajalla. Jatkuvassa kiireessä ihminen ei pysähdy priorisoimaan valintojaan, vaan suorittaa tehokkaasti asioita ja usein koko elämää. Pakolliset asiat kuten lounaan syöminen suoritetaan nopeasti ja pois alta -ajatuksella ja usein ravintokoostumusta sen tarkemmin miettimättä, ja samoin on monilla aamupalan laita. Kiireessä ja oravanpyörässä tehdyt valinnat eivät useinkaan ole niitä parhaita.

6 vinkkiä arkiaktiivisuuden lisäämiseen ja hyvinvointia tukemaan

1. Korkein este on ulko-ovesi kynnys

Ylitä mahdollisimman usein se korkein kynnyksesi eli ulko-ovesi kynnys. Ihan sama mitä ulkona teet, kunhan teet päätöksen astua ulos usein ja säännöllisesti. Huomaat eron varmasti vireystilassasi!

2. Tauota istumista

Pitkäkestoinen, yhtäjaksoinen istuminen kuormittaa kehoa yksipuolisesti ja altistaa niska- ja selkäkivuille. Kropan tulisi saada pientä liikettä puolen tunnin välein. Onneksi hyvän taukojumpan ei tarvitse kestää muutamaa minuuttia pidempään.

Kuvituskuva: Unsplash.com

3. Sisällytä päiviisi arkiliikuntaa

Unohda ajatus: ”Kaikki tai ei mitään!” ja lisää päiviisi liikettä oman elämäntilanteesi ja kuntotasosi sekä jaksamisesi mukaan. Moni sortuu ajatukseen, jonka mukaan ei kannata tehdä mitään, ellei pysty tekemään ”täysipainoista reeniä ilman häiriötekijöitä”. Liike on lääke; myös pieninä annoksina!

4. Lisää kävelyä

Jos arki on hektistä ja oma treeniaika on kortilla, arkiaktiivisuus voi riittää terveyden kannalta riittäväksi liikuntamääräksi. Reippailulla vähennät muun muassa keskivartalolihavuuden, korkean verenpaineen ja huonojen rasva- ja sokeriarvojen riskiä. 

Pro-vinkki: ota tavaksi jättää auto parkkipaikalla kauemmaksi marketin ovesta!

5. Hyödynnä teknologiaa – älä suostu sen orjaksi

Käy sohvalla maaten suoritettavan puhelumaratonin sijaan samalla kävelyllä hyödyntäen kuulokkeita tai kuuntele mieleistäsi äänikirjaa samalla kun käyt juoksemassa, kävelemässä tai vaikkapa venyttelet.

Pro-vinkki: jos työpaikallasi on mahdollisuus käyttää säädettävää sähköpöytää, käytä mahdollisuus hyväksesi. Alkuun jo noin kolmannes työpäivästä on hyvä määrä seisomatyöpisteellä istumisen sijaan – halutessasi nosta määrää pikkuhiljaa. Suositeltavaa olisi istuma- ja seisomatyön vaihtelu!

6. Aineenvaihdunnalle kyytiä

Mitä enemmän lihaksia, sitä vilkkaampi aineenvaihdunta. Lihaksisto aktivoituu aina, kun se joutuu töihin, esimerkiksi kantamaan kauppakasseja, tehdessä lumitöitä tai työntämään lastenrattaita. Pitkin päivää toistuvat lyhyetkin liikkumispätkät auttavat pitämään aineenvaihdunnan vauhdissa.


Teksti: Niina Seppänen
Int Health Coach®
yrittäjä 
Tapahtumatuotanto Voltti Oy

css.php